Leczenie trądziku Izotekiem - czy warto? Jakie badania?

Jak działa Izotek? Kiedy decydować się na leczenie Izotekiem?

Izotek jak dział czy warto stosować Izotek Izotretynoina leczenie Izotekiem trądziku na-trądzik

Spis treści:

Warto czy nie warto przyjmować Izotek?

Warto konsultować się z różnymi specjalistami, który będą mogli wypowiedzieć się biorąc pod uwagę swoją profesję. Być może okaże się, że nadal istnieją inne możliwe drogi do pokonania trądziku. A możliwe, że Izotek to ostatnia deska ratunku. Każdy samodzielnie powienien odpowiedzieć sobie na to pytanie biorąc pod uwagę możliwe korzyści i starty. W trakcie leczenia bezwzględnie dbaj o zdrowie i wykonuj regularne wyniki z krwi.

Co to jest Izotek?

Izotek to lek na trądzik, stosowany doustnie, dostępny na receptę. Izotek bez recepty nie jest dostępny. Główną substancją czynną leku jest izotretynoina czyli substancja podobna do witaminy A. Izotek to najpopularniejszy lek na trądzik. Jego główne wskazanie to trądzik guzkowy, skupiony, a przede wszystkim z ryzykiem powstawania blizn. Chociaż często jest przepisywany również na mało zaawansowane stadia trądziku, w przypadku których inne metody leczenia zawiodły. Lek stosuje się u dorosłych i młodzież po okresie dojrzewania po ukończeniu 12 r.ż. Izotek powinnien być zastosowany dopiero wtedy gdy inne metody leczenia zawiodły.

Izotek cena. Ile kosztuje leczenie Izotekiem?

Koszt miesięcznego leczenia będzie się różnił w zależności od czasu trwania przyjmowania konkretnej dawki (a tą dobiera się na podstawie wagi), trwania całego leczenia, ogólnie od zaplanowanego przebiegu terapii. Tutaj sprawa jest bardzo, bardzo indywidualna. Leczenie rozpoczyna się od dawki 0,5 mg na kilogram masy ciała i następnie ulega zwiększeniu. Maksymalna dawka to 120-150 mg/kg masy ciała. Po jej przekroczeniu leczenie nie daje już znaczących korzyści. Dla przykładu: 

Jak działa Izotek?

Kluczowa w działaniu izotretynoiny jest normalizacja procesu różnicowania komórek gruczołów łojowych. Prościej – chodzi o przywrócenie prawidłowego procesu tworzenia i wzrostu komórek z których zbudowany jest gruczoł łojowy. On też (gruczoł) jest odpowiedzialny za wydzielanie sebum na skórę. Główne działanie Izoteku polega więc na zahamowaniu wzrostu gruczołów łojowych oraz ograniczeniu ich aktywności. Dzięki temu skóra przestaje nadmiernie produkować sebum, przestają tworzyć się zaskórniki i mikrozaskórniki, z których najczęściej tworzą się kolejno stany zapalne.

Kiedy się decydować na leczenie Izotretynoiną

Leczenie trądziku Izotretynoiną znajduje swoich zwolenników i przeciwników. Jako kosmetolog zajmujący się holistycznym podejściem do problemu skóry trądzikowej doskonale wiem, że często pacjenci leczeni dermatologicznie Izotretynoiną wracają do gabinetu kosmetologicznego z nawrotem trądziku po zakończeniu leczenia. Ale są też i tacy, którym Izotek pomaga na stałe. 

Najważniejsze w terapii trądziku jest holistyczne podejście. Zadbanie o prawidłową, zbilansowaną pielęgnację. Wykonanie badań aby wykluczyć inne problemy zdrowotne, które prowokują lub nasilają trądzik. Wprowadzenie celowanej suplementacji, która będzie wspomagać organizm. Ale co raczej ważniejszem zadbanie o żywienie oraz sen! Nie ma zdrowej skóra, której właściciel/ka żywi się głównie cukrami prostymi, tłuszczami trans, nie dba o nawodnienie i sen! A jeżeli jest – to po prostu nie będzie to trwać długo.. 

Wprowadzenie powyższych nie wiąże się z żadnymi negatywnymi skutkami. Wprowadzenie leczenia Izotretynoiną już tak.. dlatego zalecam aby rozważnie podchodzić do decyzji o przyjmowaniu Izoteku, po analizie za i przeciw. W dalszej części artykułu znajdziesz możliwe działanie nieporządane leku na trądzik.

Jak pielęgnować skórę przy Izoteku? 

Ze względu na wpływ Izotretynoiny na hamowanie aktywności gruczołów łojowych skóra w trakcie leczenia Izotekiem staje się najczęściej sucha, delikatna. Może również dojść do suchości i podrażnienia na górnej powiece, zapalenia spojówek. 

Skóra w trakcie leczenia będzie inna niż zwykle, dlatego ważne jest aby jej pielęgnacja odpowiadała na aktualne potrzeby. Oczywiście jest to sprawa mocno indywidualna w jakim stopniu skóra zareaguje suchością, ale przedstawiam najważniejsze zasady pielęgnacji skóry podczas leczenia Izotekiem:

  1. W trakcie leczenia Izotekiem dbaj o nawilżenie skóry. 
  2. Rano stosuj krem z filtrem aby chronić skórę przed przebarwieniami i fotostarzeniem.
  3. Do mycia używaj łagodnych środków myjących!
  4. Nie wykonuj peelingów!
  5. Pielęgnacja powinna być prosta, bez dodatkowych, drażniących substancji aktywnych, dodatkowych leków stosowanych na skórę bez konsultacji z lekarzem.
  6. Jeżeli masz problem ze spierzchniętymi ustami koniecznie stosuj tłuste pomadki typu Karmex.
  7. Jeżeli pojawił się dyskomfort związany z oczami stosuj krople nawilżające do oczy lub sztuczne łzy.

Podczas terapii Izotretynoiną nie ma potrzeby dorzucać do pielęgnacji kosmetyków seboregulujących, antybakteryjnych, ponieważ sam lek ma takie działanie. Najważniejsze to zadbać o nawilżenie i chronić skórę przed UV. Pielęgnacja powinna być możliwie najbardziej uproszczona i zawierająca tylko podstawowe kosmetyki. 

Podczas stosowania izoteku koniecznie zrezygnuj z:

  • wszelkiego rodzaju peelingów ziarnistych
  • peelingów kwasowych, kosmetykach z kwasami 
  • kosmetyków z retinolem i retinalem
  • płatków złuszczających
  • peelingów enzymatycznych (nie są zakazane, ale najczęściej nie ma potrzeby ich stosowania)
  • depilacji woskiem np. regulacji brwi
  • opalania i korzystania z solarium
  • dodatkowej suplementacji witaminy A, sprawdź również skład kompleksu witaminowego, który przyjmujesz
  • dodatkowych antybiotyków z grupy tetracyklin
  • starań o dziecko

Kto nie powinien przyjmować Izoteku:

  • osoby uczulone na izotretynoinę, soję, orzeszki ziemne, 
  • kobiety w ciąży lub karmiące piersią
  • kobiety starające się o dziecko
  • osoby przyjmujące jednocześnie tetracykliny (antybiotyk stosowany m.in. w leczeniu trądziku)
  • osoby z chorobami wątroby (Izotek może wpływać stymulująco na pracę wątroby i w efekcie powodować zwiększenie aktywności enzymów wątrobowych)
  • osoby z wysokim poziomem witaminy A w ogranizmie
  • osoby z bardzo dużym stężeniem lipidów we krwi

Ciąża i karmienie, planowanie ciąży a Izotek

Terapia Izotretynoiną bezwzględnie wyklucza ciążę czy karmienie piersią, ze względu na swoje działanie teratogenne. Czyli działa toksycznie na płód lub zarodek i prowadzi do poważnych wad. Jeżeli podejrzewasz, że możesz być w ciąży nie powinnaś przyjmować leku. Może on powodować ciężkie uszkodzenia mózgu, twarzy, ucha, oczu, serca i niektórych gruczołów (grasicy i przytarczyc) płodu. Zwiększa również prawdopodobieństwo poronienia. Działania te mogą wystąpić nawet wówczas, gdy Izotek 10 mg lub Izotek 20 mg jest przyjmowany tylko przez krótki okres czasu w trakcie ciąży. Podczas przyjmowania leku, jeżelu jesteś aktywna seksualnie koniecznie wybierz metodę antykoncepcji, która będzie dla Ciebie dobra. W trakcie przyjmowania Izoteku nie możesz zajść w ciążę oraz do miesiąca od zakończenia przyjmowania leku.

Oddawanie krwi

Nie możesz być  również dawcą krwi podczas przyjmowania tego leku, ani w ciągu miesiąca po zaprzestaniu przyjmowania Izotek 10 mg lub Izotek 20 mg. Jeśli krew pacjenta otrzyma kobieta w ciąży, może ona urodzić dziecko z wadami wrodzonymi. Dlatego jest to niezwykle ważne!

Depresja, zaburzenia nastroju a Izotek

Lek może wpływać na nastrój. Jeśli kiedykolwiek występowały u Ciebie  problemy psychiczne np. depresja, stany lękowe, wahania nastroju, skłonnoć do agresji, to powinnaś skonsultować to ze swoim lekarzem i kontrolować swój nastrój w trakcie przyjmowania Izoteku.

Czy mężczyzna starający się o dziecko może przyjmować Izotek?

Tak, zawartość doustnych retinoidów w spermie mężczyzn przyjmujących  Izotek jest zbyt mała, aby uszkodzić nienarodzone dziecko ich partnerki.

Jakie badania wykonać przed leczeniem Izotekiem?

Przed wprowadzeniem leczenia trądziku najbezpieczniej jest wykonać:

  • lipidogram (wpisz co dokładnie)
  • próby wątrobowe (wpisz co dokładnie)
  • morfologia 
  • poziom witaminy A 
  • profil nerkowy
  • glukoza 
  • insulina

Koszt badania poziomu witaminy A jest dość wysoki. Jeżeli w ostatnim czasie nie przyjmowałas/es suplementów diety z wysokimi dawkami witamina A, najprawdopodobniej nie masz hiperwitaminozy (nadmiaru w organizmie). 

Jakie zabiegi kosmetologiczne i dermatologiczne można wykonywać podczas leczenia

Funkcjonowanie skóry podczas leczenia Izotekiem zmienia się. Większość zabiegów typowo przeciwtrądzikowych jest wtedy eliminowana, ale to w dużej mierze zależy od tego jak skóra reaguje na leczenie – twoja kosmetolożka będzie wiedziała co może Ci zaproponować. 

Bardzo dobrze sprawdzają się zabiegi nawilżające, regenerujące w trakcie leczenia oraz czasami zabiegi oczyszczające. 

Zazwyczaj rezygnuje się z wszelkiego rodzaju kwasów, peelingów medycznych, zabiegów laserowych (również depilacji!), mezoterapii mikroigłowej, mikrodermabrazji, zabiegów z wykorzystaniem retinolu.

Skutki uboczne terapii Izotrertynoiną

Zdecydowanie szczególną ostrożność powinny zachować osoby z depresją, chorobami nerek, wątroby.

Jak każdy lek również Izotek powoduje niepożądane skutki uboczne. To czy się pojawią i w jakim stopniu zależy w głównej mierze od indywidualnych predyspozycji. Są osoby, które leczenie przechodzą bardzo dobrze i nawet suchość skóry im nie dokucza, ale są osoby, które doświadczają dość intensywnie skutki uboczne.

Działania niepożądane Izoteku:

  • zaburzenia wyników morfologii: niedokrwistość, podwyższone OB, małopłytkowość, nadpłytkowość
  • problemu z oczami: zapalenie powiek, zapalenie spojówek, suche oko, podrażnienie oka
  • może wpływać stymulująco na pracę wątroby i w efekcie powodować zwiększenie aktywności enzymów wątrobowych)
  • problemy ze skórą: zapalenie warg, zapalenie skóry, suchość skóry, miejscowe złuszczanie się naskórka, świąd, wysypka rumieniowa, nadwrażliwość skóry (ryzyko urazu w wyniku tarcia)
  • bóle stawów, bóle mięśni, ból pleców (szczególnie u dzieci i młodzieży)
  • bóle głowy
  • problemy z górnymi drogami oddechowymi: krwawienie z nosa, suchość błony śluzowej nosa, zapalenie jamy nosowo – gardłowej
  • zwiększenie stężenia cholesterolu we krwi
  • zwiększenie stężenia trójglicerydów we krwi
  • zwiększenie stężenia glukozy we krwi, krwiomocz
  • białkomocz

5 sposobów, dzięki którym przestaniesz wstydzić się trądziku

Dziś nie o samym problemie trądziku, a o jego konsekwencjach, o których rzadko kto mówi. Dziś o problemie psychologicznym. Praktycznymi poradami jak nie wstydzić się trądziku podzieli się z nami pasjonatka psychologii pozytywnej – Daria.

Daria Kamińska psycholog u kosmetologa, psychokosmetologia,
Daria Kamińska – psycholog, trener i autorka Pracowni Szczęścia.

Pasjonatka psychologii pozytywnej i wszystkiego, co się wiąże z emocjami. Wierzy, że każdy może wypracować swój własny sposób na szczęście, a jej misją jest mu pomóc przy wykorzystaniu wiedzy naukowej.

Trądzik to problem z zaniżoną samooceną i akceptacją

Dziękuję Angeliko za zaproszenie do rozmowy. Trądzik jest trudny do przyjęcia w każdym wieku. Szczególnie dorośli są narażeni na trudności emocjonalne, które się z nim wiążą. Osoby dorosłe często twierdzą, że brakuje im poczucia bezpieczeństwa w życiu społecznym, związkach i w pracy zawodowej. Zdarza się, że podejmują ważne decyzje życiowe na podstawie tego, jak się „czują” z trądzikiem.

Osoby cierpiące na trądzik budzą się rano, patrzą w lustro i oceniają swój stan skóry. Szanse na przeżycie typowego „dobrego dnia” są znacznie większe, jeśli czują, że ich cera jest akceptowalna. Jeśli uznają, że stan skóry jest nie do przyjęcia, szanse na dobry dzień są znacznie mniejsze. To pokazuje, jak trudno wieść szczęśliwe i spełnione życie, kiedy w naszej głowie trądzik (lub jego brak) odgrywa tak ogromną rolę.

Trądzik mocno ogranicza życie. Dziewczyny przestają wychodzić na spotkania towarzyskie, boją się nocować poza domem. Jak poradzić sobie ze wstydem, który noszą w sobie osoby mające trądzik? Czy jest jakiś sposób, aby nie wstydzić się trądziku?

To o czym mówisz, pokazuje, że trądzik początkowo działa jako bariera społeczna. Stopniowo przekształca się w ograniczającą siłę, która barwi całe ich życie. Wiara jest głęboko zakorzeniona: podczas gdy trądzik istnieje, sukces, zabawa, przyjaźń czy miłość nie może. Zdarzało mi się słyszeć, że „wszystko w moim życiu byłoby dobrze, gdyby zniknął trądzik”.

Zanim przejdę do konkretnych wskazówek, potrzebuję wyjaśnić mechanizm, który powstaje u osoby zmagającej się z trądzikiem. W ten sposób łatwiej będzie wykorzystać poniższe porady we własnym życiu 🙂

Tak jak już wspomniałaś, trądzik może wywoływać intensywne uczucie wstydu i poczucie winy. To obniża poczucie własnej wartości, budując negatywną emocjonalną kulę śnieżną, która stopniowo rośnie. Ta emocjonalne błędne koło wiąże się z tym, jakie myśli nam towarzyszą. Tzn. jeśli u osoby zmagającej się z trądzikiem pojawiają się takie myśli jak: „Moja skóra jest okropna…

…Co jest ze mną nie tak?”

…Nikt mnie nie pokocha”

…Nienawidzę siebie”

…Moje życie jest beznadziejne”

…Nienawidzę świata”,

to pod wpływem tych myśli taka osoba doświadcza nieprzyjemnych emocji. Pojawia się wstyd, złość, żal, frustracja, smutek, a czasem nawet rozpacz. Te emocje są ważne i potrzebne. Ale doświadczane zbyt często zwyczajnie nam nie służą. Powoduje to, że poziom stresu znacząco wzrasta, a to z kolei może wzmagać trądzik. I tak dochodzimy do tego, że mamy wspomniane błędne koło.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak wyjść z błędnego koła napędzania trądziku? Jak zaakceptować trądzik? Psychokosmetologia

Przerwij błędne koło

Jest kilka sposobów, jak można to zrobić. W tym wpisie skoncentrujemy się na reakcji na sytuację zastaną, czyli trądzik na twarzy. Pamiętajmy, że u niektórych jedna metoda zadziała lepiej, u innych gorzej. Niemniej warto próbować, testować i znaleźć taki, który nam pomaga. Przed tobą 5 sposobów aby przestać wstydzić się trądziku. Dzięki nim przerwiesz błędne koło. Zmienisz swoje myślenie na bardziej pozytywne i poczujesz się lepiej.

  1. Zauważ i nazwij swoje myśli
  2. Pozwól odpłynąć swoim myślom
  3. Doradź sobie
  4. Zastanów się nad niesprzyjającą myślą
  5. Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Zauważ i nazwij swoje myśli

Na początku sztuką jest w ogóle zauważenie myśli, które pojawiają się w naszej głowie. Pokazuje nam, że to są tylko i wyłącznie słowa albo obrazy w naszej głowie. To nie jesteśmy my, to nie jest żadna prawda objawiona. Kiedy zauważysz jakąś myśl, np. „Moja cera jest okropna. Jestem beznadziejna”, to kilka razy po cichu powtórz ją sobie, dodając wcześniej frazę „Mam taką myśl, że…”, np. „Mam taką myśl, że moja cera jest okropna i jestem beznadziejna”. Zobacz, czy podczas kolejnego powtarzania swoich myśli udało Ci się wytworzyć dystans wobec swojej myśli.

Pozwól odpłynąć swoim myślom

Wykorzystaj do tego swoją wyobraźnię. Wyobraź sobie, że te słowa i myśli, które do siebie kierujesz możesz umieścić na liściu, który płynie strumieniem. Obserwujesz, jak płynie obok Ciebie, ale już Cię nie dotyka, nie rani, nie hamuje. Po prostu przepływa obok Ciebie.

Doradź sobie

Jedna z Twoich najbliższych przyjaciółek powiedziała Ci, że nie może dziś wyjść z domu, bo ma straszny trądzik. Co byś jej poradziła? Na ile jej trądzik miałby dla Ciebie znaczenie jako przyjaciółki?

Zacznij patrzeć na swój problem jak nie na swój problem. Od razu zauważysz, że Twoje myślenie jest zniekształcone i zbyt samokrytyczne. To nic dziwnego, ponieważ mamy tendencję do ostrzejszego krytykowania siebie niż innych. Zmieniając kontekst, pozwalamy sobie uciec od naszego najostrzejszego krytyka: siebie.

Zastanów się nad niesprzyjającą myślą

Zauważ niekorzystną myśl, która pojawia się w związku z trądzikiem, a następnie… podważ ją. Znajdź dowody przeciwko niej. Jeśli w Twojej głowie pojawiają się myśli : „Mam okropną twarz. Nie mam szans na miłość”. Przypomnij sobie wszystkie te momenty, w których byłaś z kimś blisko, przy kim dobrze się czułaś. Znajdź osoby, które zmagają się z trądzikiem (albo w przeszłości się zmagały) i które tworzą związki z innymi. Pomyśl o tym, co sprawia, że ludzie wchodzą ze sobą w relacje (np. wspólne wartości, zainteresowania). Zauważ, jak wiele z tych elementów w sobie masz.

Zachęcam Cię do poznania i praktykowania pełnego modelu identyfikacji sytuacji, myśli i emocji. Możesz działać z nimi w służbie swojego dobrostanu.

Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Ilekroć zauważysz, że myślisz o sobie źle, mówisz do siebie szorstko lub nieuprzejmie, spróbuj… uruchomić życzliwość wobec siebie. Możesz powiedzieć np. „[Twoje imię], trochę te moje myśli i emocje dały mi dzisiaj w kość, trudno. To normalne, że się pojawiają, przy tym chcę zapamiętać, że żadna myśl i żadna emocja to nie jestem cała ja. Zauważam je, przyjmuję, daję odejść. Jestem dla siebie dobra i życzliwa. Wystarczę, jaka jestem”.

Sprawdź też, czy jest coś, co możesz dla siebie zrobić, by okazać sobie troskę i życzliwość również w inny sposób. Być może chciałabyś porozmawiać z bliską osobą, obejrzeć film, poczytać książkę albo poćwiczyć? Zadbaj o swoje potrzeby i daj powoli odpłynąć negatywnym myślom.

Wstyd pogłębia świadomość, że ludzie przyglądają się skórze z trądzikiem

Często zupełnie niezłośliwe komentarze w stylu „Ale poprawiła Ci się cera” potrafią zepsuć dzień osoby z trądzikiem. Ogólnie zwracanie uwagi osób trzecich na stan i kondycję skóry wprowadza w poczucie ciągłego obserwowania, kodowania tego stanu. Masz może jakieś rady dla osób, które w ten sposób odbierają te komentarze?

Tutaj mogę powiedzieć o dwóch głównych kwestiach.

Brak złych intencji

Pierwszą jest to, by przyjąć (co czasem przychodzi nam z trudem), że po drugiej stronie nie ma złej intencji. Mamy pewną tendencję, by różne sformułowania „brać do siebie” i traktować je jako przytyki. Najczęściej ktoś absolutnie nie miał nic złego na myśli. Pomocne może być założenie o dobrych intencjach osoby, które wypowiedziała takie słowa. Albo zapytanie wprost, co nasz rozmówca chciał przez to powiedzieć.

Z doświadczenia wiem, że jak w kłótni pada „Czy chciałeś mi dokopać tym, co powiedziałeś?”, to często po drugiej stronie pada „Nie, zupełnie! Chodziło mi o to, że…” i tworzy się pewna nić komunikacji. Nie jest to przykład idealny, ale chodzi o to by nie zakładać, że po drugiej stronie jest zła intencja.

Myśl nie określa tego kim jesteś

Drugą kwestią jest to, o czym wspominałam wcześniej, czyli identyfikowanie swoich myśli, które pojawiły się po tym, co usłyszeliśmy. Pamiętajmy, że nasza myśl, to JEDYNIE myśl, a nie nasza osoba ze wszystkim, co się na nią składa.

Jak wspierać osoby z trądzikiem?

To może teraz z innej strony. W jaki sposób wspierać osobę mającą trądzik, która po prostu się go wstydzi?

Zero oceny tylko wsparcie i empatia

Przede wszystkim z życzliwością i empatią. Czasem komuś się wydaje, że pomaga takiej osobie, korzystając ze sformułowań typu „inni mają gorzej”, „przynajmniej jesteś inteligentna”. To tak naprawdę nie pomaga i nie buduje bliskości. Znacznie lepiej zrobimy, dając znać, że po prostu jesteśmy i okażemy wsparcie, będąc otwartymi na dialog.

Brene Brown wspomniała kiedyś, że empatia jest paliwem bliskości. Idealnie oddaje to stwierdzenie: „Nie wiem, co powiedzieć teraz, ale dziękuję, że się tym ze mną dzielisz”. To rzeczywiście słowa, które są dużym wsparciem.

Uważaj by trądzik bliskiej osoby nie stał się całym Twoim życiem

Może zdarzyć się tak, że my również będziemy przywiązywać ogromną wagę do trądziku bliskiej osoby. Nie będziemy chcieli dotykać bliskiej nam osoby po twarzy. Zaczniemy zauważać, że danego dnia cera wygląda lepiej, a innego gorzej. Takie zachowanie prowadzi do wzmocnienia nieustannego myślenia ukochanej na tym punkcie. Po co? Przecież ten trądzik nie jest najważniejszym aspektem jej i naszego życia. Przy tym nie udawajmy, że tematu nie ma. Rozmawiaj, jeżeli potrzebuje porozmawiać czy wyrazić w inny sposób swoje emocje. Wtedy wkraczamy z życzliwością i empatią w komunikacji, o której wspomniałam na początku tej wypowiedzi.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak zmienić nastawienie do trądziku?

Duża dawka pozytywnego myślenia! To lubię! Pamiętaj, że każdy ma gorszy dzień, jednak zawsze możesz ukierunkować swoje myśli i zmienić nastawienie.

  • Tak więc kiedy dopada Cię okropne samopoczucie po pierwsze zauważ i nazwij swoje myśli. To nie fakt – to TYLKO myśl, którą możesz zmienić.
  • Pozwól tej myśli odpłynąć wraz ze strumieniem innych myśli.
  • Spójrz na swój problem, jak na problem Twojej koleżanki. Jak postrzegałabyś tą koleżankę? Czy nadal Twoja krytyka byłaby tak mocna?
  • Podważaj Twoje niesprzyjające myśli.
  • Znajdź w sobie przyjaciółkę, a nie wroga.